Sebab-sebab kemandulan kepada wanita



Kira-kira 10 peratus daripada pasangan di Amerika Syarikat akan mengalami kes kesukaran untuk hamil. Kira-kira 30 peratus daripada kes-kes adalah disebabkan oleh masalah kesuburan pada wanita, 30 peratus kepada masalah kesuburan pada lelaki itu, dan yang lain dengan sebab-sebab yang tidak dapat dijelaskan atau pelbagai faktor yang melibatkan kedua-dua belah pihak.

Antara sebab-sebab kemandulan pada wanita ialah:
Endometriosis

Endometriosis adalah keadaan yang berlaku apabila tisu yang terdapat dalam lapisan rahim (dipanggil tisu endometrium ) tumbuh di luar rahim , biasanya dalam rongga abdomen - pelvik.

    
Tanda-tanda : Sesetengah wanita tidak mempunyai tanda-tanda, manakala yang lain mempunyai tanda seperti kedatangan haid yang menyakitkan atau hubungan seks yang menyakitkan, pendarahan dan sakit pada kawasan pelvis.   
 Penyelesaian yang mungkin : Pembedahan untuk membuang tisu endometrium, ubat kesuburan, pembedahan untuk membuang tisu yang tidak normal atau membuka sekatan tiub.

    
Peratusan kejayaan : Sehingga 40 peratus daripada wanita hamil (sama ada secara semulajadi atau dengan rawatan) selepas pembedahan. Apabila ubat kesuburan untuk meningkatkan pengeluaran telur digabungkan dengan permanian beradas, kadar kejayaan adalah antara 9 dan 15 peratus.

Masalah Ovulasi

Satu masalah ovulasi adalah apa-apa syarat (biasanya hormon) yang menghalang telur yang matang daripada membangunkan dalam ovari anda.

    
Tanda-tanda: Tidak datang haid dan pendarahan yang luar biasa ketika kedatangan haid
.
    
Penyelesaian yang mungkin : ubat kesuburan dan persenyawaan in vitro.
   
 Kadar kejayaan : Kira-kira 40 peratus daripada wanita menerima clomiphene citrate untuk mendorong ovulasi hamil sepanjang rawatan ( biasanya tiga hingga enam kitaran ). Apabila ubat kesuburan untuk meningkatkan pengeluaran telur digabungkan dengan permanian beradas, kadar kejayaan adalah antara 9 dan 15 peratus kitaran. 

Kualiti telur yang rendah

Kualiti dan bilangan telur yang dihasilkan ovari menjadi perkara penting untuk hamil.
Tanda-tanda yang mungkin : Tiada.
   
Sindrom Polycystic ovari

Sindrom polisistik ovari (PCOS ) adalah satu keadaan di mana folikel kecil di ovari tidak berkembang menjadi lebih besar. Ia juga disifatkan oleh ketidakseimbangan hormon dan corak ovulasi tidak menentu.

    
Gejala mungkin : haid yang tidak teratur , pertumbuhan rambut yang berlebihan , jerawat, dan obesiti.
  
Penyelesaian yang mungkin : Hidup pengubahsuaian (seperti diet dan senaman ) dan ubat kesuburan .Satu ubat kencing manis yang dikenali sebagai metformin (Glucophage ) boleh membantu memulihkan ovulasi tetap pada sesetengah wanita.
   
 Kadar kejayaan : Ramai pesakit kelebihan berat badan yang kehilangan 5 hingga 10 peratus daripada berat badan mereka akan mula mengovulasi dengan kerap. 

Faktor tiub fallopio

Tiub fallopio yang tersumbat akan  menghalang sperma pasangan anda daripada sampai ke telur dan juga mencegah telur disenyawakan. Sebab-sebab berlaku termasuk kerana penyakit radang pelvik  dan jangkitan kelamin ( seperti chlamydia )

Gejala mungkin : Tiada.
    
Penyelesaian yang mungkin : Pembedahan untuk membuka tiub.    

No comments:

Post a Comment